Ahad, 21 Mac 2010

Halba kurangkan gula kencing manis


Halba, yang mempunyai potensi anti-daibetik setaraf kulit kayu manis, adalah salah satu rempah bernilai untuk mengawal metabolisma gula dan oleh itu menghalang dan merawat kencing manis diabetes type II.

Halba mengurangkan rintangan insulin peringkat sel dan mengawal homeostasis gukosa darah. Halba telah dikaji yang hasilnya menunjukkan menurunkan paras gula darah sebanyak 46% pada pesakit kencing manis.
Mekanisma yang belaku ialah:
1- melambatkan proses penyerapan karbohidrat
2- melambatkan pengangkutan gukosa
3- melambatkan perut terasa kosong

Halba meningkatkan bilangan receptor untuk insulin dalam sel darah merah dan juga menggalakkan tisu sekitarnya menggunakan glukosa.

Selain itu halba juga meningkatkan paras antioksiden dan mengurangkan pemusnahan oksidasi lipid yang berkaitan diabetes.

Biji halba juga tinggi fiber dan mengimbangi serta melambatkan penyerapan gula dalam intestin. Fiber mukilagin ini juga mengurangkan penyerapan lemak dan kolesterol dalam intestin dan olehitu memberi kawalan terhadap penyakit jantung dan obesiti/kegemukan.

Cara pengambilan ialah dengan membuat teh halba, satu sudu teh dalam satu tehkoh (sederhana) dengan air panah.

6 ulasan:

  1. Dimana tempat nak dapat halba ini, adakah dijual di pasaran...

    BalasPadam
    Balasan
    1. di kedai runcit atau supermarket di kawasan rempah masakan

      Padam
  2. di kedai runcit atau supermarket di kawasan rempah masakan

    BalasPadam
  3. Salam. Ujian darah sy menunjukkan insulin sy agak tinggi. Jadi adakah ini bermakna kandungan gula dlm badan sy tinggi ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau buat ujian darah jumpalah doktor bincang keputusannya. Tanya di sini buat apa, haiiyaa..

      Padam
  4. masa dulu..ada cuba masa mgandung..takut kena kencing manis masa hamil..tp halba ni panas..blh cuba vivix utm mslh kencing manis..http://kasihmamaaqil4.blogspot.com/2013/09/vivix-shaklee.html

    BalasPadam