Sabtu, 20 Mac 2010

Kunyit kawalan berat badan dan kencing manis

Khasiat kunyit boleh mengurangkan gejala kencing manis dan cegah serangan jantung.


Kurkumin bahan aktif dalam kunyit banyak khasiatnya. Beberapa kajian di beberapa negara telah menunjukkan ia sangat bekesan mengurangkan gula dalam darah. Antaranya di Indonesia, Mexico dan USA.

Antara hasil kajian yang diperolehi mereka ialah kurkumin boleh menangguh pembiakan tisu-lemak dengan melambatkan penumbuhan pembuluh darah baru, dinamakan angiogenesis, yang diperlukan untuk membikin tisu-lemak.

Kajian juga menunjukkan kumpulan tikus yang diberi makan kunyit mempunyai kurang penumbuhan pembuluh darah dalam tisu lemak. Paras Gula darah, triglyceride, asid lemak, kolesterol dan lemak hati juga didapati rendah yang sangat penting bagi mengawal diabetes.

Kurkumin bersifat anti-radangan dan antioksiden mengurangkan rintangan insulin dan menghalang diabetes type 2 dengan meredamkan tindakbalas radagan yang disebabkan oleh obesiti.

Kunyit tidak ada kesan toksik dan bahan antioksidennya membalikkan masalah radangan dan metabolik yang berkaitan kegemukan (obesiti) dan meningkatkan kawalan gula darah.

Suplemen:
Produk yang disyorkan ialan Live Well Cumin yang mempunyai juga bioperine ekstrak lada hitam untuk meningkatkan penyerapan 20kali ganda lebih berkesan. Ada 60 kapsul harga RM75.00


Sumber : naturalremediescures.com
medicinalnewstoday.com
indodiabetes.com

3 ulasan:

  1. Info ini sangat berguna sebagai rujukan, terima kasih.

    BalasPadam
  2. saya telah menggunakannya.. memang menpunyi kesan yg bagus pd diri saya .. tiada lg masalah kembung perut, sakit ulu hati dan bermacam lg.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Dr
    Dimana sy boleh beli ubat kencing manis Live Well Cumin
    Ada ke yg jual secara on-line
    TQ

    BalasPadam